Ultimata nybörjar guiden för SUP!

Stand up paddle boards (SUP) erbjuder ett rolig och avkopplande sätt att vara ute till havs.

Med ett litet antal av redskap kan du paddla till havs eller i lugna sjöar och floder.

Paddle boarding levererar en träning för hela kroppen och har därmed blivit en populär crossfit träning. Och eftersom du står upp kan du njuta av unika vyer som man inte hade kunnat om man låg ner.

För att komma igång behöver du bara några grundläggande SUP-redskap och tekniker.

SUP Gear ni behöver.

Goda nyheter:

Du behöver bara några viktiga delar av utrustning för att njuta av SUP.

Brädan:

Detta är överlägset din mest betydande investering. Ditt val av bräda bestäms av en kombination av er vikt och skicklighet, din avsedda användning och de lokala förhållandena. Kontakta

Paddel: Stand up paddle har en vinkel eller ”armbåge” i axeln för maximal effektivitet. Välj en paddel som är ungefär 15cm till 20cm längre än du är (notera: vissa tillverkare rekommenderar en 15cm till 25cm differential).

Säkerhet :

(Du bör också bära en säkerhetsväst och använda ett ljus om du paddlar efter solnedgången).

Korrekt klädsel:

För svala förhållanden där hypotermi är ett problem, använd en våtdräkt eller torr kostym. Under mildare förhållanden, bära shorts och en T-shirt eller baddräkt-något som rör sig med dig och kan bli vått.

Säkerhetslina:

Säljs ofta separat, en koppel knyter din SUP till dig, håller den i närheten om du faller av. Din SUP flyter, så det kan vara viktigt för din säkerhet att du sitter fast på den. Det finns säkerhetslinor som är utformade speciellt för surf på hav och floder. Var noga med att köpa rätt för din avsedda användning.

Solskydd:

Använd solskyddsmedel och solglasögon.

Här är stegen för att komma igång:

Stå längs med brädan i grunt vatten, placera din paddel över brädans däck och använd den som en ståndare. Spjällgreppet är på skenan (kant) på brädet; (Bladet vilar på vattnet.) Håll i kanten av brädan. En hand kommer också att hålla i paddeln. Klättra upp på brädan i knäböjt läge, precis bakom mittpunkten på brädet. Från den knäpositionen får du en känsla för balansens spets. Näsan ska inte dyka upp ur vattnet och svansen ska inte gräva in. Håll händerna på båda sidor för att stabilisera den. När du är redo, stå upp på brädan med en fot i taget. Placera dina fötter där dina knän var. Du kan också ta med en vän för att hjälpa till att stabilisera brädan när du kliver upp på den.

Bär din SUP till vattnet

De flesta SUP har ett inbyggt handtag. Luta bara brädan på skenan (kant), ta tag i handtaget (ett handtag i mitten av brädan) och fäst brädan under en arm. Bär paddeln med din andra hand. För längre avstånd – eller om ditt bräda inte har något handtag – bär din paddelbräda på huvudet.När du är ny på sporten är det bäst att börja i platt, lugnt vatten som är fritt från hinder som båtar och bojar.Först kan det vara lättare att knäböja på brädet istället för att stå upprätt.

Sup hållning:

För att behålla din balans när du står upprätt på tavlan:
Fötterna ska vara parallella, lagom avstånd mellan varandra, centrerad mellan styrskenorna (kanterna). Stå inte på skenorna. Håll tårna spända framåt, knä böjda och ryggen rak.
Balans med dina höfter – inte överkroppen. Håll huvudet och axlarna stadiga och upprätt, och skifta din vikt genom att flytta dina höfter. Din blick ska vara nivå med horisonten. Undvik att stirra på fötterna. Nästan som cykling, när din framåtgående kraft ökar ökar din stabilitet också.

SUP Stroke

När du är bekväm med balansen på brädan i lugnt vatten är det dags att ta av på en längre utflykt – där det riktigt roliga börjar.

Några tips om den grundläggande paddle boarding stroke:

Om du paddlar till höger är din högra hand lägre och på paddelaxeln. Din övre (vänstra) hand ligger på toppen av greppet.

Vinkeln på paddeln vänder bort från dig. Detta kan se ut och känna konstigt först. Håll armarna raka och vrid från ditt bröst när du paddlar. Tänk på att använda ditt bröst att paddla i stället för dina armar. Du har mer styrka i dina magmuskler än i dina armar. Tryck ner på paddel-handtaget med din övre hand. Växla paddeln genom att trycka bladet hela vägen under ytan, dra tillbaka det till fotleden och sedan ur vattnet. Först, håll dina paddlingar ganska korta . Inget behov av att överdriva. Ett litet drag i början av paddlingen kommer att föra er framåt. För att gå i en rimlig rak linje, paddla omkring 4 eller 5 slag på ena sidan och växla sedan till den andra. När du byter sidor, vänder du om handpositionerna.

Svänga:

Ett sätt är att enkelt paddla på ena sidan tills näsan vrider sig i den riktning du vill gå. Vill du svänga till höger? Paddla till vänster. Leds åt vänster? Paddla till höger. Detta kommer att göra en lång vridning.<

Backpaddle:

Ett snabbare sätt att vända eller vända riktningen är att helt enkelt dra paddlen eller paddla bakåt på båda sidor om bordet. Sweep stroke: Sätt din paddel mot framsidan av brädan och ta en lång svepande stroke bort från brädan och mot svansen. Ditt bräda kommer att vända sig mot motsatt sida av paddlingen.

Andra tips:

Att gå tillbaka på brädan eller titta över din axel i riktning mot din tur hjälper också till att göra en tur. En annan sak som är bra, särskilt i surf, är att paddla på din dominerande sida (dvs om du är högerhänt, lägg din vänstra fot fram och paddla på din högra sida). Böj knäna och lägg på mer vikt bakåt. Detta gör det möjligt för styrelsen att svänga och vrida sig snabbt.

När du faller

SUP ombordstigning är relativt lätt att lära sig, men förvänta dig att du kommer falla eftersom du blir bättre. För det är oundvikligt att du inte förlorar din balans. Rikta dig åt sidan, så att du hamnar i vattnet och inte på brädan. Att falla på brädan kan orsaka stora skador. Om du blir separerad från din paddel och din bräda, ta först din bräda och paddla sedan förhand för att hämta paddeln.